Dev marketing (lub inaczej developer marketing) już dziś wchodzi na salony i zdobywa coraz większą popularność. A z czasem popularność ta będzie rosła tylko bardziej. Jednak co to jest dev marketing? Na czym polega ten cały developer marketing?
Już odpowiadamy.
Co to jest dev marketing?
Dev marketing, zwany również developer marketingiem, czy dev mar, jest specyficznym rodzajem marketingu – tzw. marketingiem technicznym. Jest to strategia marketingowa skierowana do programistów i innych osób technicznych (np. devops, QA, adminów).
Dev marketing jest stosowany w branży technologicznej, w celu dotarcia do tej grupy docelowej, która decyduje o wyborze narzędzi i technologii, które zostaną wykorzystane w firmie, czy przy konkretnych projektach.
No ok, ale czy naprawdę potrzeba do tego osobnego rodzaju marketingu?
W przeszłości programiści byli często pomijani przez dział marketingu, ponieważ nie byli uważani za typowych odbiorców działań marketingowych. Jednak wraz z rozwojem technologii, programiści zaczęli odgrywać kluczową rolę w tworzeniu produktów i usług związanych z technologiami informatycznymi. Dlatego coraz więcej firm zaczyna dostrzegać wartość dotarcia do programistów, a dev marketing staje się ważnym elementem w strategii marketingowej.
Do tego warto dołożyć fakt, iż ten rodzaj marketingu różni się dość znacznie sposobem prowadzenia działań marketingowych, stosowanymi narzędziami, czy – przede wszystkim – wiedzą, jaka jest potrzebna by skutecznie tego typu działania prowadzić. Stąd też stosunkowo niewiele tradycyjnych agencji marketingowych, czy marketingowców, potrafi takie usługi świadczyć.
Dlatego też powstają wyspecjalizowane podmioty świadczące tego typu usługi, takie jak agencja dev marketingowa z3x.
Jaki jest cel dev marketingu? Jakie działania są prowadzone?
Dev marketing ma na celu dotarcie do programistów, pokazanie im wartości oferowanych produktów i usług oraz dostarczenie im informacji na temat sposobu, w jaki te produkty i usługi są zbudowane.
Dev marketing skupia się na dostarczeniu treści technicznych, takich jak artykuły, instrukcje, tutoriale, dokumentacje, a także narzędzi, które pomogą osobom technicznym w pracy.
Często w ramach dev marketingu organizowane są hackathony, konkursy programistyczne, meetupy i spotkania techniczne, które pozwalają programistom na zdobycie nowych umiejętności i rozwijanie ich umiejętności. Te wydarzenia pozwalają również firmom na zbudowanie relacji z programistami i pokazanie im, że są oni wartościowymi partnerami w tworzeniu innowacyjnych produktów i usług.
Coraz częściej firmy w ramach swoich strategii dev marketingowych budują też społeczności programistyczne, czy budują narzędzia open source.
Dla kogo dev marketing może być dobrym pomysłem?
Dev marketing jest szczególnie ważny w przypadku produktów i usług, które skierowane są do programistów (lub innych osób technicznych). Dzięki niemu firmy mogą dotrzeć do swojej grupy docelowej i pokazać wartość swoich produktów i usług w sposób, który będzie zrozumiały, innowacyjny i przekonujący.
Dev marketing umożliwia firmom budowanie marki, zwiększenie zainteresowania ich produktami oraz zwiększenie liczby użytkowników i klientów.
Czy tradycyjny marketingowiec lub agencja marketingowa poradzi sobie z tego typu strategią? Czy marketing techniczny jest czymś, czemu podoła?
Dev marketing to strategia marketingowa, która skupia się na dotarciu do programistów, developerów, devopsów i innych osób technicznych. Do tego zaś potrzebna jest specjalistyczna wiedza i doświadczenie.
Najprościej byłoby więc na to pytanie odpowiedzieć: nie, nie poradzi. Aczkolwiek nie ma co generalizować. Lepiej przekonać się samemu.
PS. A gdy już przekonasz się, że nikt nie zrobi lepiej marketingu skierowanego do programistów niż osoby, które same programistami są (lub były), zapraszamy do kontaktu.
PS2. A gdybyś był ciekaw czym różni się tech marketing, od dev marketingu, zapraszam do artykułu Dev Marketing vs Tech Marketing – czym to się różni.